Toulky Štramberkem - Štramberk - Lašská brána Beskyd - Štramberk, Kopřivnice, Příbor, Hukvaldy

Toulky Štramberkem (Štramberk)

TYP: pěší výlet

VÝCHOZÍ BOD + CÍLOVÝ BOD

Výchozí bod

Parkoviště u botanické zahrady (parkování zdarma)

TRASA

VÝCHOZÍ BOD: Výchozí bod (0 km) – (A) Horní brána botanické zahrady – (B) U Panny Marie – (C) Rozcestí Bílá hora – (D) Hrad Štramberk – (E) Náměstí – (F) Rozcestí pod náměstím – (G) Rozcestí u Národního sadu (Restaurace Prosek) – CÍLOVÝ BOD: Výchozí bod (4 km)

Botanická zahrada - Rozhledna na Bílé hoře - Hrad Štramberk - náměstí - Botanická zahrada

Délka  4 km

Stoupání  183 m

Klesání  183 m

ZNAČENÍ

značka naučné stezky

S kočárkem jen pro fyzicky zdatnější.

KE STAŽENÍ

GPX

POPIS TRASY

Trasa začíná u botanické zahrady (A), samotná návštěva zahrady stojí za váš čas. Bude-li otevřena, projděte skrz areál až k horní bráně (B). Zde se opět napojíte na trasu Lašské naučné stezky (LNS), která vám pomůže v orientaci (v případě, že bude zahrada zavřena, vydejte se po značce LNS rovnou z parkoviště). Stoupejte dál kolem bývalého lomu – přírodní zajímavosti Kamenárka až k místu, kde se před vámi otevře pohled na Štramberk a věž Trúbu, k soše Panny Marie (C). Můžete odsud sklesat přímo do Štramberku (doporučeno s kočárkem – viz trasa s kočárkem), ale při dobré viditelnosti je lepší stoupat dál po trase LNS až k rozhledně na Bílé hoře (chcete-li na Bílou horu s kočárkem, přejděte na popis trasy Bílá hora s kočárkem).

Kousek za vrcholem je rozcestník LNS (D). Zde odbočíte doleva – směr Štramberk. Lesní pěšina vás dovede k turistickému rozcestí (Pod Bílou horou). Pokračujte dále Jaroňkovou uličkou přes bránu do areálu hradu (E) s rozhlednou – věží Trúbou. V chatě dr. Hrstky se nachází veřejné WC.

Až si dostatečně užijete krásy tohoto místa, sestoupejte po schodech dolů na štramberské náměstí (F), kde vás jistě trkne do nosu vůně známých Štramberských uší. Na náměstí mimo jiné naleznete Muzeum Zdeňka Buriana,  Aqua Terra a Informační centrum (IC).

Kousek pod ním ve směru k ulici Záuličí (G) se nachází po levé straně Muzeum Šipka (patří pod Muzeum Novojičínska). Máte za sebou přibližně tři kilometry. Zpět k autu se můžete vrátit, pokud se vydáte od muzea doleva na ulici Zauličí. U restaurace Prosek začíná jednosměrka (H). Při pohledu do boční ulice uvidíte bránu s nápisem Národní sad. Budete-li mít chuť, můžete si ještě zajít k jeskyni Šipce. Kousek od brány se nachází také veřejné WC. Trasa k jeskyni je značená (délka trasy cca 400 metrů a zpět). Budete-li pokračovat dál jednosměrkou, narazíte na místo, kde se z ulice Zauličí odpojuje ulice Hraničky. Ta vás dovede až ke křižovatce pod botanickou zahradou, kousek nad ní parkujete (A). Délka trasy bez odbočení k Šipce je cca 4 km.

Pokud máte víc času a sil, můžete si trasu ještě prodloužit. (Trasa není vhodná pro kočárky). U Muzea Šipka neodbočíte doleva, ale budete pokračovat dále po trase LNS ulicí Horní Bašta (jedna z nejtypičtějších ulic města). Trasa LNS vás zavede přes Pláňavu na vrch Kotouč, k jeskyni Šipce a do Národního sadu. A pak i zpět k vašemu vozu. Celá tato trasa měří cca 6 km a jedná se o celou trasu LNS, ovšem v opačném směru.

JEDNOTLIVÉ ÚSEKY

ÚSEK A-B

Přes Botanickou zahradu (bude-li otevřena, projděte skrz areál až k horní bráně)

ZNAČENÍ: Bez značení

Délka  600 m

Převýšení  31 m

Stoupání  31 m

Klesání  0 m

POVRCH: pěšina

ÚSEK A-B

V případě, když je zahrada zavřena

Délka  400 m

Převýšení  38 m

Stoupání  36 m

Klesání  2 m

POVRCH: asfaltová cesta

ÚSEK B-C-D-E

Kolem bývalého lomu – přírodní zajímavosti Kamenárka až k soše Panny Marie. Od sochy Panny Marie po trase LNS k rozhledně na Bílé hoře a z ní na Štramberský hrad.

středně náročný

Délka  2 km

Převýšení  116 m

Stoupání  102 m

Klesání  99 m

POVRCH: pěšina, lesní pěšina, ulice

ÚSEK E-F-G

Po schodech dolů na štramberské náměstí a k informačnímu centru

Délka  250 m

Převýšení  46 m

Stoupání  0 m

Klesání  46 m

POVRCH: ulice, schodiště

ÚSEK G-H-A

Informační centrum (ul. Zauličí) - odbočka k Národnímu sadu - výchozí bod (parkoviště u botanické zahrady)

ZNAČENÍ: žlutá turistická značka modrá turistická značka značka naučné stezky

nenáročný

Délka  1,1 km

Převýšení  28 m

Stoupání  28 m

Klesání  10 m

POVRCH: ulice

Výletní okruh využívá trasu štramberské větve Lašské naučné stezky, která je značená symbolem pro naučné stezky.