Bezručova vyhlídka (Kopřivnice)

Bezručova vyhlídka

Třináct metrů vysoká dřevěná vyhlídka stojí od roku 2012 na hřebenu Brd v místech původní vyhlídky Klubu čs. turistů z roku 1934 a umožňuje výhled na Kopřivnici, automobilku Tatra a za příznivých podmínek i Jeseníky.

Provozní doba:

Volně přístupné

10. 5. 2017 – 15. 6. 2017 zavřeno

Uzavřeno z důvodu kompletní obnovy dřevěných konstrukcí.

Parkování: blízké parkoviště

Na počest českého básníka Petra Bezruče vybudoval Klub československých turistů v roce 1934 na temeni středních Brd nad městem lavičku a pískovcový kámen s názvem – Bezručova vyhlídka. Později byl k lavičce postaven přístřešek.

V roce 1981 postavil turistický oddíl TJ Tatra vyhlídku, jejíž konstrukce byla železobetonová a umožňovala výhled na Kopřivnici a blízké okolí. Stavba trvala s přestávkami více než 10 let. Vyhlídka však byla poměrně nízká, brzy ji zakryly stromy a začala chátrat. V průběhu následujících třiceti let byla postupně zdevastována a stala se pro návštěvníky velmi nebezpečnou. Její zbytky byly odstraněny v roce 2012, kdy se začalo s výstavbou v pořadí třetí Bezručovy vyhlídky.


O Tatrovce...

(část areálu je vidět při pohledu z vyhlídky)

Na počátku byly kočáry a bryčky. V roce 1850 je začal vyrábět Ignác Šustala, zakladatel továrny, v prostorách dnešního Muzea Fojtství. O 47 let později začal kočár jezdit bez koní a vznikl tak první automobil v tehdejším Rakousku-Uhersku. Důležitou stopu v historii města a zdejší továrny zanechal ředitel továrny a geniální konstruktér Hans Ledwinka, který svět obohatil např. o unikátní tatrováckou koncepci podvozku nebo o aerodynamické automobily se vzduchem chlazeným motorem. V Kopřivnici se nevyráběly jen automobily. Konstruktér Hans Ledwinka byl například také u zrodu rychlíkového vozu „Slovenská strela“. 

Ohromnou změnu zažívalo město zejména v 60. a 70. letech minulého století, kdy došlo k nárůstu výroby v automobilce, přílivu obyvatel a s tím související mohutné, nejen bytové, výstavbě. Po roce 1989 se automobilka na dlouhou dobu ocitla v problémech a ty se přenášely na město i život v něm. Vytvořením podnikatelského parku v roce 1999 vedle areálu Tatry začíná období, kdy se město odpoutává od dlouholeté silné vazby na podnik Tatra. 

 

"Název Tatra dostala automobilka v roce 1919? Jízdní zkoušky s vozy typu U byly prováděny ve Vysokých Tatrách. Místní horalé přirovnávali vozy právě k Tatrám. Název se uchytil a věhlas vozů Tatra se šířil do celého světa." 

Historii automobilky Tatra se věnuje Techinické muzeum TATRA v centru města.

FOTOGALERIE